Είναι Αριστερά ο ΣΥΡΙΖΑ;

Πήρε λάθος δρόμο;

Δεκαπέντε ημέρες πριν, αναδημοσιεύθηκε στο παρόν ιστολόγιο ένα άρθρο με τίτλο Αριστερά; Στην αντιπολίτευση! Προέτρεπε, κατά κάποιον τρόπο, την «κυβερνώσα» Αριστερά να επιστρέψει στην ιδεολογική ασφάλεια του πολιτικού περιθωρίου. Ένα σχόλιο της διαχείρισης του ιστολογίου στο ίδιο άρθρο, με ολίγη φαιδρότητα και προφανώς με …ύπουλο σκοπό, θεμιτόν ωστόσο, για να δημιουργήσει συζήτηση, έθετε το ουσιώδες ερώτημα: Είναι Αριστερά (λιγουλάκι, έστω!) ο ΣΥΡΙΖΑ;
Συζήτηση δεν έγινε τότε. Είτε, ίσως, λόγω του ότι επικράτησε επιφυλακτικότητα (ποιοί είναι τούτοι τώρα και από μια αριστερή …σκούφια κρατάνε;). Eίτε διότι μια απάντηση στο «καυτό» ερώτημα, αν δεν είναι ιδεολογικά και πολιτικά αγοραία, είναι όπως θα φανεί εξαιρετικά πολύπλοκη.

Όντως. Επιχειρήσαμε λ.χ. να αποταθούμε στις μηχανές αναζήτησης του διαδικτύου και τις διαδικτυακές εφημερίδες. Να δούμε, έχει θέσει άραγε κανείς στα σοβαρά, ευθέως ή παρεμφερώς, το ίδιο ερώτημα; Σχετικά άρθρα βρήκαμε αρκετά. Κανένα ή ελάχιστα δεν ήταν απαλλαγμένα από δογματική διάθεση, ιδεολογικές παρωπίδες και κραυγές της συγκυρίας. Επικαλούμαστε, λοιπόν, ένα …κεντρώο άρθρο (το Κέντρο τελευταία είναι της μόδας…). Όχι πρόσφατο, αλλά και όχι ανεπίκαιρο, από μια «κεντρώα» τουλάχιστον τότε εφημερίδα (του Γιώργου Σιακαντάρη, ΝΕΑ.gr, 8.03.2017). Δεν σημαίνει ότι το υιοθετούμε. Απλώς, το χρησιμοποιούμε. Για να ανοίξει η συζήτηση, από όσον το δυνατό ηπιότερη ιδεολογική αφετηρία. Λέει, λοιπόν, το εν λόγω ομότιτλο άρθρο τα εξής:

Ακούμε φωνές που τώρα, μετά τη διετή διακυβέρνηση της χώρας από το αμάλγαμα των ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ, διατείνονται πως ο ΣΥΡΙΖΑ δεν είναι Αριστερά. Θα το καταλάβαινα, αν αυτοί περιορίζονταν μόνο στους χώρους του Λαφαζάνη και της Πλεύσης Ελευθερίας. Μα το ίδιο λένε και μερικοί δεξιοί. Και γι’ αυτούς ο ΣΥΡΙΖΑ δεν είναι Αριστερά; Γιατί όλοι αυτοί κόπτονται για το αν είναι ο ΣΥΡΙΖΑ Αριστερά; Γιατί κανείς δεν αγωνιά αν η Νέα Δημοκρατία είναι Δεξιά ή αν η Δημοκρατική Συμπαράταξη είναι Κεντροαριστερά;

Γιατί για λόγους ιστορικούς (η ήττα του Εμφυλίου) η Αριστερά στην Ελλάδα ορίζεται με ηθικολογικούς και όχι πολιτικούς όρους. Ετσι η Αριστερά στην Ελλάδα παρουσιάζεται ως πολιτική εκκλησία και όχι ως πολιτική παράταξη. Μια εκκλησία άσπιλη, αμόλυντη και προπάντων αδιάφθορη. Αν κάποια πολιτική παράταξη αποδειχτεί «βρώμικη» και διεφθαρμένη, αυτό δεν είναι Αριστερά. Αν κάποιος αριστερός ηγέτης φανεί ψεύτης, ρουσφετολόγος, ανίκανος, αγράμματος, αδαής, κουτσαβάκης, ολιστικός ή και διεφθαρμένος, τότε αυτός δεν είναι αριστερός. Αριστερά είναι μια ηθικολογία και ό,τι δεν ταιριάζει σ’ αυτήν την ιδέα δεν είναι Αριστερά. Τι μας λέτε; Ανοησίες.

Αριστερά είναι ένας πολιτικός χώρος και όχι μια ηθικολογική κατηγορία. Κανείς δεν είναι a priori ηθικός επειδή είναι αριστερός και a priori ανήθικος επειδή είναι δεξιός ή αν είναι αριστερός δεν γίνεται δεξιός μόνο και μόνο επειδή θα αποδειχθεί διεφθαρμένος. Αριστερός παραμένει. Ούτε ο ηθικός δεξιός γίνεται αριστερός.

Το πραγματικό ερώτημα είναι τι είδους Αριστερά είναι ο ΣΥΡΙΖΑ. Γιατί υπάρχουν πολλές Αριστερές. Η τομή των Αριστερών αφορά τη στάση τους έναντι της αγοράς. Η κομμουνιστική Αριστερά ουσιαστικά τάσσεται υπέρ της κατάργησης της αγοράς και της ατομικής ιδιοκτησίας. Ο ΣΥΡΙΖΑ δεν είναι τέτοια Αριστερά. Η σοσιαλδημοκρατική και ριζοσπαστική Αριστερά από κοινού θεωρούν ότι η πολιτική έχει προτεραιότητα έναντι της αγοράς. Και οι δυο ομνύουν στο Πρωτείο της Πολιτικής. Από εδώ όμως αρχίζουν οι διαφορές που αφορούν το πώς εννοεί ο καθένας αυτό το πρωτείο.

Οι σοσιαλδημοκράτες το βλέπουν μέσα από συμβιβασμούς της εργασίας με την επιχειρηματικότητα, της πολιτικής με την οικονομία και οι ριζοσπάστες αριστεροί ως νίκη της πολιτικής και της βουλησιαρχίας έναντι των κακών «ταξικών» αντιπάλων τους. Ετσι, όσο χειρότερα είναι τα γεγονότα τόσο αδιαφορούν γι’ αυτά, όσο καθυστερούν τα καλά αποτελέσματα των «διαπραγματεύσεων» τόσο καθυστερούν να τις ολοκληρώσουν, γιατί πού θα πάει, η βούληση θα επικρατήσει της πραγματικότητας, η πολιτική θα επικρατήσει της οικονομίας, το καλό θα κατισχύσει του κακού (θεσμούς και ΔΟΛ το λένε τώρα το κακό). Τελικά, οι άλλοι χτυπούν τους ζουρνάδες και εμείς καταλαβαίνουμε πάντα αργά ότι ήδη χορεύουμε.

Υπάρχουν βεβαίως και άλλες διαφορές. Οι σοσιαλδημοκράτες έχουν ως προτεραιότητα την παροχή κοινωνικών υπηρεσιών έναντι των επιδομάτων και τη δημοκρατία έναντι των κινημάτων. Οι ριζοσπάστες πιστεύουν ακριβώς στο αντίθετο. Γι’ αυτό και ο κ. Βούτσης δεν ενδιαφέρεται για το ότι υποφέρουν οι πολίτες με τις απεργίες στο μετρό, αλλά μόνο για την ευρωστία των «κινημάτων».

Βλέποντας τα παραπάνω, συμπεραίνουμε ότι ο ΣΥΡΙΖΑ είναι Αριστερά, αλλά για να μιλήσουμε με τη δική του ηθικολογική γλώσσα είναι μια πολύ «κακή» Αριστερά. Βεβαίως, όλα αυτά δεν αναιρούν την άποψη που υποστηρίζει ότι η άρνηση της διάκρισης Αριστερά – Δεξιά διευκολύνει τα σχέδια όλων των ακραίων.

…Ισοπεδώνοντας το πολιτικό σύμπαν, προσθέτουμε εμείς. Ιδού, λοιπόν, πεδίον συζήτησης λαμπρόν! Είναι ή δεν είναι Αριστερά ο ΣΥΡΙΖΑ; Με επιχειρήματα, αν είναι εφικτό.

Τριπολίτης

ΣΧΟΛΙΑ 7

  1. Ανώνυμος αριστερός, 30 Νοεμβρίου 2017, 23.08΄

    Όπως λέμε …αλκοολικός. Βλέπω μέσα σε δέκα – έντεκα ώρες είκοσι επισκέψεις. Όχι λίγες, σχόλιο όμως ουδέν και συζήτηση καμμία. Θα επιχειρήσω μια απάντηση, φτηνή αλλά προκλητική. Ναι, ο ΣΥΡΙΖΑ είναι αριστερά, αρκεί γιατί το λέει. Να πάρει ευχή, δεν είναι λίγο σήμερα να λες και να υποστηρίζεις πως είσαι αριστερά. Το τί κάνει τώρα ο ΣΥΡΙΖΑ σαν αριστερά, μια κάποια αριστερά εν πάση περιπτώσει, είναι άλλο ευαγγέλιο… Να, μόλις προ ολίγου είδα στο διαδίκτυο πως η ιστοσελίδα με τους τυχερούς της φορολογικής λοταρίας έπεσε… Αυτό είναι ντροπή για μια αριστερή κυβέρνηση. Όχι ότι έπεσε η ιστοσελίδα, αλλά γιατί η αριστερά βάζει τους ανθρώπους σε λοταρία!

    • Ora et labora, 3 Δεκεμβρίου 2017, 11.54΄

      «Είσαι αυτό που δηλώνεις» ή, όπως λέει ο Λεονάρντο Σάσια, «είσαι αυτό που κάνεις» (Κάντιντο, ένα σικελικό όνειρο); Και τι (πρέπει να) κάνει η αριστερά ώστε να χαρακτηρίζεται έτσι; Οπότε, το ερώτημα γίνεται: τι είναι αριστερά;

      Ένα άλλο ερώτημα (ενδεικτικό ίσως της άγνοιάς μου): χωρίς εξουσία τι μπορεί να κάνει η αριστερά; Oι προθέσεις (οι οποίες εξ ορισμού είναι καλές) δεν είναι διακυβέρνηση.

      • Ανώνυμος αριστερός, 3 Δεκεμβρίου 2017, 12.06΄

        Έννοούσα ν’ ακούγεται η λέξη αριστερά, σήμερα που όλα έχουν ισοπεδωθεί. Όσο για το τί κάνει, ακριβώς έχει σχέση με το δεύτερο ερώτημά σου. Για να κάνει κάτι, πρέπει να κρατήσει την εξουσία, έτσι που οι προθέσεις να γίνουν πολιτική πράξη. Τί είναι τώρα αριστερά, σήμερα, ομολογώ ότι είναι δύσκολη η απάντηση.

  2. Ora et labora, 6 Δεκεμβρίου 2017, 19.24΄

    Επανέρχομαι στο αρχικό ερώτημα 1) επαναλαμβάνοντας ότι δεν μου πάει να δηλώνω αριστερός (μου πέφτει λίγο περιοριστική η σημερινή έννοια του όρου, απ’ την άλλη όμως αναγνωρίζω ότι, ιστορικά, η αριστερά αποτέλεσε την κινητήρια δύναμη της ανθρωπότητας, η δε δεξιά αποτελεί τροχοπέδη) και 2) κάνοντας την εξής παρατήρηση: πολλοί φίλοι, που νιώθουν και δηλώνουν αριστεροί, αισθάνονται σε τέτοιο βαθμό εξαπατημένοι από τον Σύριζα ώστε να τον τοποθετούν στην πρώτη θέση των εχθρών της κοινωνίας. Δεν συμφωνώ. Μπορεί ο Σύριζα από αλλού να ξεκίνησε και να έχει καταλήξει σήμερα σε ένα μηχανισμό που πλασάρεται σαν αριστερό κόμμα και απλώς χτίζει το προφίλ του Τσίπρα, αλλά ο κίνδυνος από τους εκ δεξιών αντιπάλους του είναι κατά πολύ μεγαλύτερος. Στην αριστερά όμως τι υπάρχει; Πείτε μου ένα σχήμα άξιο λόγου. Κυριαρχεί όποιος ελέγχει τη σκέψη ακόμα και (ή κυρίως) εμποδίζοντάς μας να στοχαζόμαστε. Απέναντί μας δεν έχουμε κόμματα, έχουμε επιστήμονες χειραγώγησης της γνώμης μας. Εγώ τουλάχιστον έτσι νιώθω.

  3. Omnia sunt communia, 8 Δεκεμβρίου 2017, 14.49΄

    [«Tα πάντα ρει», δηλαδή εξελίσσονται, βελτιώνονται και επαυξάνονται, ακόμα και οι τίτλοι των άρθρων ή τα ψευδώνυμα, οπότε προστέθηκε ένα «όμως» που προβοκατόρικα, με την καλή έννοια, επιμένει, εξ ου ζητάει απάντηση]: η δική μου άποψη είναι ότι, επειδή «είσαι αυτό που κάνεις», κανένα από τα κόμματα που συμμετέχουν στην πολιτική ζωή δεν είναι αριστερά. Σήμερα. Παντού. Απ’ όσο ξέρω.

  4. Omnia sunt communia, 8 Δεκεμβρίου 2017, 14.54΄

    Το «όμως» χάθηκε.

    • Διαχείριση ιστολογίου, 8 Δεκεμβρίου 2017, 15.01΄

      Βλ. πρώτη σελίδα. Κάτι υπαινίσσεται σε σχέση με το από πάνω κύριο άρθρο…

Το σχόλιό σας...

Πρόσφατα σχόλια

ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ

Ουάσιγκτον 21, Τρίπολη, Τηλ. 2710238928

Email: dkomninou@ath.forthnet.gr